Skip to main content

Om højskolen

Teaterhøjskolen Rødkilde ligger midt i naturen på Møn og rummer både ro og rum til at udfolde sig. Du bor på skolen, spiser hjemmelavet mad og bliver en del af et nært fællesskab.

OmgivelserneHverdagenKøkkenets kærlighedSkolens historieEn bid af RødkildeØkonomisk støtte

Omgivelserne

Omgivelserne på højskolen

På Rødkilde er rammerne noget helt særligt. Vi bor i historiske bygninger med sjæl og charme – smukke gamle mure, der i dag rummer alt fra teatersal og black box til kælderscene og kostumelager. Her er højt til loftet – både fysisk og mentalt – og hver krog summer af kreativitet og scenekunstnerisk liv.

Udenfor fortsætter magien. Rødkilde ligger på en grøn skråning med udsigt til havet, og vores baghave prydes af en imponerende blodbøg. Vi er midt i den vilde, fredelige natur på Møn – tæt på Møns Klint, Dark Sky og alt det, der får dig til at stoppe op og trække vejret dybt. Her kan du bade, sejle i kano, cykle, løbe – eller bare sidde og tænke lidt over livet efter en temafest.

Det hele ligger lidt for sig selv, og det giver plads til nærvær og fordybelse. Ja, vi har faktisk sneet os helt inde engang – og det føltes egentlig helt rigtigt.

Hverdagen

En helt normal dag på Rødkilde

Morgenen på Rødkilde

Når morgenklokken ringer kl. 8.00, er morgenmaden klar i spisesalen, og kl. 8.30 er der morgensamling i Gammel scene. Her får eleverne på skift chancen for at dele oplevelser og tanker med hinanden og til slut bliver morgensamlingen afsluttet med fællessang.

Om fredagen er morgensamlingen afløst af “stormøde”. Her løses problemer, ris og ros, og nye ideer kan spire.

Fire af ugens dage er der herefter korte “tjanser” og én gang om ugen “store tjanser”. Tjanser er ansvarsområder, der uddelegeres til eleverne og består af oprydning og rengøring.

Dagen på Rødkilde

Undervisningen om formiddagen vil ofte starte med fysisk opvarmning, og fortsætte indtil frokost. Dette varierer afhængig af, hvilket modul i undervisningen, der er på skemaet.

Kl. 12.00 ringer klokken til frokost. De sidste 5 minutter af frokosten holdes en kort briefing, hvor praktiske ting vendes, og posten deles ud.

Så har alle pause til kl. 13.30.

Fra 13.30-15.40 fortsætter undervisningen og herefter har alle fri, medmindre du er på køkkenholdet.

Køkkenpersonalet har i løbet af eftermiddagen stillet mad klar, og det er køkkenholdets opgave at klargøre det til spisetid kl.18.00 og rydde op bagefter.

Aftenen på Rødkilde

Vi har både aftener, hvor du kan slappe af, se tv, løbe en tur eller cykle spontant til Stege og gå i biffen med 4 venner og aftener med teaterture eller andre fælles arrangementer.

Et fast aftenarrangement er højskoleaftenen om tirsdagen.

Højskoleaftenen er elevernes, og indholdet bestemmes suverænt af eleverne selv.

Køkkenets kærlighed

Rødkildes smagsunivers

På Rødkilde laver vi al mad fra bunden med fokus på smag, variation og sæsonens råvarer. Vi prioriterer bæredygtighed og serverer fortrinsvis vegetariske retter, men tilbyder ugentligt også fisk, fjerkræ og indimellem kød – altid med et vegetarisk alternativ.

Dagen starter med nybagte surdejsboller, grød og morgenmadsprodukter i Spisesalen.
Til frokost serveres et varmt, nærende måltid. Om eftermiddagen er der frugt, knækbrød og boller til fri afbenyttelse.
Aftensmaden består som regel af rugbrød med pålæg og grønt, og to gange om ugen serveres varm mad – ofte med rester fra tidligere på ugen.

Vi bager alt brød og kage selv og sylter og fermenterer grøntsager i sæson.

Er du vegetar eller har fødevareallergi, så noter det i tilmeldingen. Specialkost tilbydes ved lægelig dokumentation.

Hent vores madmanifest

Højskolens historie

Historien om Rødkilde

Rødkilde er ikke bare en højskole – det er et sted med dybe rødder og historier i væggene. Siden 1866 har der været liv i de fredede bygninger, som Karen Anker og Frede Bojsen opførte i hjertet af den mønske natur, med udsigt over vandet og en blodbøg i baghaven, der stadig står den dag i dag.

Gennem tiden har Rødkilde været højskole for alt fra landbrug og håndværk til sygeplejersker – og i 2003 blev det til Teaterhøjskolen, som vi kender den i dag. I 2020 tog Stinne Vilde Vium og Henrik Kryschaoffsky over som forstandere og fortsatte fortællingen.

Nogle historier er bedst, når de bliver fortalt over morgenkaffen eller ved bålet. Som dengang de første elever blev indlogeret hos bønderne i byen. Eller da Frede og Karen kørte forbi Noret i hestevogn og besluttede, at lige her skulle deres højskole ligge. Eller hvordan Karens fars penge – og hendes norske rødder – både finansierede skolen og stadig kan få flagstangen til at vaje med det norske flag.
Og måske er det endda den gamle kilde i parken, med sit okkerrøde vand, der har givet Rødkilde sit navn?

En bid af Rødkilde

Få et indblik i hverdagen og stemningen på Rødkilde

På “En bid af Rødkilde” kan du se videoer fra forestillinger og lytte til nogle podcasts, som giver dig et snært af skolens stemning.

Vi opdatere indholdet løbende.

En bid af Rødkilde

Økonomisk støtte

Økonomisk støtte til højskoleophold

Nogle enkelte kommuner giver økonomisk støtte til højskoleophold. Ring til Aleksandra og få vejledning til det videre forløb.

Modtager du kontanthjælp, kan du som led i en aktiveringsplan/handlingsplan søge om at komme på højskole. Efter lov og bekendtgørelse om aktiv arbejdsmarkedspolitik kan du som dagpengemodtager få uddannelsesgodtgørelse til dit højskoleophold i op til otte uger.

Hvis du er under 25 år, uden ungdomsuddannelse og med særlige udfordringer, kan du søge mentorstøtte. Det kræver, at du har lavet en uddannelsesplan med din UU-vejleder, hvor et ophold på Teaterhøjskolen Rødkilde er en del af uddannelsesplanen.

Ring gerne til os på telefon 55 81 45 20 og hør nærmere.

Med Ungeløftet-stipendiet kan man få tilskud til sin egenbetaling for et ophold på højskolen.

Tilskuddet udgør for 2026 som udgangspunkt 11.070 kr. Pr. uge.

Stipendiet kan først søges, når man har sikret sig en plads på en højskole, så tilmeld dig foråret 2026!

Læs om Ungeløftet-stipendiet

Vejledning

Livssamtale

Alle elever har en personlig livssamtale med forstanderne i løbet af de første 3 uger af kursusforløbet. De har derefter mulighed for samtaler gennem semesteret.

Vejledning og specifik fagorientering vedrørende andre studier/erhverv varetages også af de øvrige vejledere.

Som afslutning på højskoleopholdet får alle elever en personlig evaluering og vejledningssamtale med forstanderen og den undervisningsansvarlige lærer.

Her foretages den afsluttende status. Effekten af kursusforløbet forsøges sprogliggjort og perspektiveret.

Hent vejledning her