Rødkilde er drevet af engagerede undervisere, medarbejdere og ledere der brænder for scenekunst og højskoleliv. Vores undervisere er selv udøvende kunstnere, og mange af dem har selv været elever på højskolen. Sammen skaber vi et trygt, kreativt og ambitiøst fællesskab – på scenen og bag kulisserne.
Menneskerne bag Rødkilde
Vores forstandere
Vi har med vores forstander duo, Stinne Vilde Vium og Henrik Kryschanoffsky, samlet to generationer, to forskellige indgangsvinkler til teateret, to forskellige køn og to ledere, der sammen har et ønske om skabe det bedste udgangspunkt for dig som menneske og som skuespiller.

Forstander
Stinne Vilde Vium
Stinne er uddannet kaospilot og står på skuldrene af den moderne scenekunst. Hun har med sine mange teatereksperimenter hjulpet Københavns professionelle teatre med at nyskabe metoder til lave ny scenekunst. Stinne har arbejdet med alt fra symfoniorkester, Sydafrikanske Townships, Den Danske Scenekunstskole og Det kongelige teater med historiefortælling; Og hun ved hvad det vil sige – at turde fejle og prøve igen, – at skabe teater sammen som ensemble og i et teaterfællesskab.

Forstander
Henrik Kryschanoffsky
Henrik er uddannet skuespiller fra Statens Teaterskole i København og et kendt navn som teaterunderviser. Han har lang erfaring i at undervise; Henrik har før han blev forstander været hovedunderviser på Teaterhøjskolen Rødkilde i 15 år og linjeleder på Ryslinge højskole i 2 år. Sideløbende har Henrik været efterspurgt på de respekterede førskoler til de professionelle scenekunstskoler; TGK (København og Esbjerg), Scenekunst. Derudover har Henrik har været tilknyttet Den Danske Scenekunstskole i Odense og haft egen kursusvirksomhed med drama WorkShops i København.
Menneskerne bag Rødkilde
Undervisere
Vi har mangfoldigt underviser hold, der alle selv er udøvende scenekunstnere. som vil give dig en teaterundervisning af højeste faglige kvalitet.
Mange af vores undervisere har selv været elever på Rødkilde, og vender tilbage som professionelle scenekunstnere. Derfor ved de også hvilken rejse du står i som elev, og er klar til med liv og sjæl at lærer dig alt hvad de kan om teatrets verden.
Om du kun har flirtet med tanken om teater, og du vil udvikle dit menneske eller ønsker at gøre det til din levevej, så er Teaterhøjskolen Rødkilde for dig.
Jeg har selv gået på Rødkilde, og det var her jeg virkelig fik øjnene op for hvad skuespil også kan på det mere menneskelige plan. Det er det jeg er meget optaget af i min undervisning, altså hvordan man via skuespillerens redskaber kan finde nye facetter og sider af sig selv – og dermed opleve, at blive foldet ud som den nuanceret person man er. MIn erfaring er, at maskearbejdet er en meget direkte tilgang til at opdage sider af sig selv, man måske ikke var så bevist om.
Som underviser håber jeg på, at give al min erfaring, kraft, kærlighed, dumhed, fjollethed, sårbarhed, uperfekthed osv. videre til det fælles arbejdsrum vi danner sammen, så det kan give inspiration, mod, tryghed og lyst til, at turde være den man er. Og måske opleve hvor flyvende og livsberigende det kan være, at arbejde fra netop det sted – og finde flere veje mod “det gode liv”.
Min undervisning er inspireret af Eliot Shrimpton fra Guildhall School of Drama i London og udforsker skuespilkunsten som en alvorlig leg. Fokus er på intuition, nærvær, handling og ikke mindst friheden til ikke at skulle være “dygtig”. Gennem leg, observation og scenisk arbejde udvikler vi skuespillerens evne til at være til stede i øjeblikket – både fysisk og mentalt, uden at dømme sig selv.
Målet er at styrke den kropslige og mentale tilstedeværelse og introducere en metode, hvor dramatisk handling udspringer af nærvær og vilje – ikke af ydre præstationer.
Da jeg begyndte på Rødkilde, blev det, om ikke før, helt tydeligt for mig, at det mest værdifulde jeg kunne foretage mig var at være med til at danne mennesker ved hjælp af teatrets væsen og skuespillerens redskaber.
Ikke nødvendigvis for at de skulle blive lysende skuespillere, men først og fremmest for at blive lysende personligheder.
I den sammenhæng er det at turde blotte sig, ofte ved at man føler, at man dummer sig, væsentligt.
For at turde det, er det nok nødvendigt at have tillid til sine medmennesker, så det håber jeg at jeg kan være medvirkende til at skabe grundlag for.
Det jeg er kommet frem til er:
Min mistillid til medmennesket er mit fængsel!
Min tillid til medmennesket er min frihed!
I den tillid opstår en usårlighed i den totale sårbarhed.
Når jeg har mødt den, bliver det til uforglemmelige oplevelser.
Det er nok overordnet det, som er min hensigt med al min undervisning.
At få kendskab til og øve skuespillerens forskellige discipliner er for mig de bedste redskaber til at udvikle den tro på hinanden, som er nødvendig for at kunne være og fremstå som et enestående menneske i et fællesskab.
Laura siger:
”Som underviser er jeg opsat på at skabe et legende og undersøgende rum, som opfordrer til at begå fejl og afprøve de dårlige idéer. Det er nemlig lige dér i arbejdsrummet, at yderpunkterne for, hvad skuespillet kan, skal afprøves
Jeg har en baggrund som danser, og bruger ofte en fysisk tilgang til at forstå karakterer og tekst. Jeg har en stor forkærlighed for det groteske og absurde – og tror på at genkendelsen somme tider ligger i forstørrelsen. Med timing, fysik og nærvær for øje, arbejder jeg legende med store og små udtryk.”
Som underviser er jeg bevidst om hvor vigtigt det er at sætte en ramme der så vidt muligt skaber et trygt arbejdsrum, for når vi er trygge bliver vi modige, når vi er modige tager vi chancer og når vi tager chancer udvikler vi os.
Dit udgangspunkt er mit udgangspunkt.
Kend dig selv og dine vaner for så skaber du muligheden for at vælge at gøre noget andet når du stiller dig selv til rådighed for din karakter.
Jeg interessere mig for mennesker og for hvordan vi i samarbejde kan forsøge at skabe de bedst mulige betingelser for at forløse potentiale.
Vær nysgerrig på dig selv og dit arbejde, ikke dømmende.
Jeg har undervist i performance og skulptur på Rødkilde siden 2020. Sammen med eleverne forsøger jeg at åbne en sårbar skabelsesproces, hvor hjertesorgerne og de personlige erfaringer bliver til værker, vi kan betragte og snakke om. Jeg underviser i hvordan vi taler om kunst og i hvordan vi kan tilgå værkernes terapeutiske potentiale.”
Faun Vium er uddannet fra Kunstakademiet i Hamborg (HFBK), men lever og arbejder nu i København. Hun har lavet større produktioner hos bla. Roskilde Festival, S/H Teater, CPH Operafestival, HAUT og turnerer i 2025 med operaperformancen Dronning Annabell. Gennem 2025 er hun en del af Talentprogrammet Music Theatre Now.
Senere har jeg blandt andet arbejdet som huskunstner på Aveny T, hvor jeg instruerede Min Mor Siger og Grubleren. I mit arbejde interesserer jeg mig særligt for musikdramatik og for at skabe forestillinger i mødet mellem tekst, musik og fysisk teater.
Kend dig selv og dine vaner for så skaber du muligheden for at vælge at gøre noget andet når du stiller dig selv til rådighed for din karakter.
Jeg interessere mig for mennesker og for hvordan vi i samarbejde kan forsøge at skabe de bedst mulige betingelser for at forløse potentiale
Vær nysgerrig på dig selv og dit arbejde, ikke dømmende
Som performer og skuespiller er han optaget af at skabe kunst og historier, der ikke understøtter de rascistiske, kapitalistiske og patriakalske strukturer, men derimod udfordre og inspirerer vores samfund.
Som underviser er det vigtigt for ham at skabe et trygt rum og rammesætte undervisningen, så hver elev kan kultivere det, de synes er spændende.
Joachim gik på Rødkilde i hele 2013.
Ida underviser og giver workshops i Dans, Yoga og Manuvision træning. Som underviser arbejder hun med Contemporary, Floorwork, Akrobatik, House, partnerwork og improvisation. Ida har samlet sine værktøjer gennem Gaga intensive kurser, naturlig bevægelse, akrobatik og urbane stilarter som House, Break og hiphop. Hendes undervisning varierer fra teknisk opvarmning og repertoire til forskningsbaseret arbejde, hvor fokus er på bevægelseskvalitet og den rene nydelse af kroppen i bevægelse. Ida har undervist på Rört I København, AFUK, Gerlev Idrætshøjskole, Ollerup Gymnastikhøjskole, AMOK – Det Kgl Teater og diverse Kostskoler. Hun har givet masterclasses for Ohio State University og The National Danish Performance Team.
Eleverne fortæller
Menneskerne bag Rødkilde
Personalet
En af grundene til at Rødkilde er et særligt sted, er fordi vi har et personale der elsker at være på højskolen og med hver deres personlighed og faglige væren skaber de bedste rammer for dig som elev. Personalet er altid klar til at støtte og vejlede dig, så Rødkilde bliver dit hjem og en oplevelse for livet.
At blive en del af Rødkilde-familien er en helt særlig mulighed. Jeg har arbejdet med højskoler før, som tilsynsførende i Slots- og Kulturstyrelsen, og det har altid stået som en særlig tid i mit arbejdsliv. Nu får jeg lov til at vende hjem. Rødkilde har en skøn ånd, en høj og spændende faglighed indenfor teater og skuespil og fantastiske gamle bygninger. Alt sammen noget som også i mit liv har fyldt på forskellig vis. Så jeg er taknemlig for, at vi har kunne vælge hinanden til og glæder mig til at blive en del af stedet.
Hvem er jeg?
Et nysgerrigt menneske, der gerne vil opleve hele tilværelsen mangfoldighed. Jeg tror på, at vi selv skaber vores roller i livet igen og igen og at meningen med det hele ligger i at gennemskue, hvad man selv indeholder af evner og talenter.
Jeg har bare ladet mit liv ske, så i dag er jeg en erfaren økonom, der ved en masse om administration, budgetter og menneskers opførsel i organisationer.
Jeg har 5 børn i alderen 19 til knap 1 år, en ny mand, to hunde og et stort hus på Midtsjælland med tilhørende skov. Jeg er vokset op og har tilbragt de førte 20 år af mit voksenliv på Frederiksberg.
Sin fritid bruger hun bl.a. i Røde Kors, hvor hun er en del af lokalbestyrelsen og koordinator i vågetjenesten. Der ud over er hun nævning og domsmand under Østre Landsret.
I sin fritid er hun forkvinde for en teaterforening og tidligere medlem af refusionsudvalget under Slots og kulturstyrelsen.
Ud over at være i køkkenet har hun også funktion som bogruppelærer og weekendvagt.
Derudover løser han andre store og små håndværksmæssige opgaver.
Han arbejder på Morgenstedet på Christiania hver anden uge, og hos os på Rødkilde den anden uge.
Ud over i køkkenet kan man ofte også finde ham i parken, hvor han dyrker yoga eller ser på fugle.


Rødkildes venner
Vil du være en del af Rødkildes venner?
Alle er velkomne i højskolens skolekreds Rødkildes Venner – den er for dig, der vil støtte skolens udvikling og have indflydelse på bestyrelsen via den årlige generalforsamling.
Som medlem bliver du inviteret til afslutningsforestillinger, foredrag og samtalemiddage – og modtager et månedligt nyhedsbrev med nyt fra højskolelivet.
Det koster årligt 51 kr. at være medlem for alle under 30 år, og 101 kr. for alle andre. Indbetaling kan ske via MobilePay til nummer 2 5 0 5 7 eller via bankoverførsel til vores konto Møns Bank. Reg.nr.: 6140 Kontonr.:0002004784.
Hent arrangementskalender her
Menneskerne bag Rødkilde
Bestyrelse
Bestyrelsen er Rødkildes øverste ledelse der består af en flok stærke kræfter både inden for scenekunst og økonomi og som er lokal forankrede i den mønske muld. Bestyrelsen er frivillig hvilket betyder at alle medlemmer brænder for at udvikle Rødkilde og sikre en solid drift af højskolen.
Jeg kalder det ”en dåseåbner til livet”.
Jeg har siddet i bestyrelsen siden 2016 og som forperson siden 2020.
Jeg har en økonomiuddannelse som baggrund og er stærkt forankret i det mønske.
Jeg er nysgerrig på mennesker og nysgerrig på livet.
Det ligger mig på sinde, at vi i bestyrelsen kører efter samme rammer og værdier som resten af højskolen.
Jeg tror på at vi kan spille hinanden stærkere.
Citater: ”Du må samle de nødder du møder på din vej, men du må selv knække dem” – ”handling skaber forvandling”.
Jeg er et stort fællesskabsmenneske og ønsker at give plads til forandring i respekt for fundamentet her.
her et par år. Vi mødes måske ved Noret når jeg går tur med min sorte
labrador:)
Jeg flyttede til Møn i 1992 og flyttede ind på Rødkildegård. I
mellemtiden har jeg boet på Nybøllegård i ca. 25 år.
I forbindelse med min søn har overtaget Nybøllegård, så flyttede jeg
tilbage til Rødkildegård.
Jeg værdsætter naturen og landskabet meget højt, både her lokalt - men
også generelt på Møn.
Jeg er udannet arkitekt på arkitektskolen i København. Jeg arbejder i
Slots- og kulturstyrelsen og er bygningsansvarlig for nogle af statens
ejendomme. Jeg har også stort kendskab til og interesse for arbejdet med
fredede bygninger.
Mit fokus på arbejdet i bestyrelsen er naturligt bl.a. på bygningerne,
men også samspillet mellem bygninger, landskab, park og ikke mindst
brugen /brugerne er meget interessant og vigtigt.
Jeg er overbevist om at landskab og bygninger tilfører en særlig energi
og oplevelse.
Som både tidligere elev og underviser kender jeg stedet fra flere vinkler.
Det jeg er så fascineret af ved Rødkilde er at opleve, hvordan mennesker udvikler sig på en måde som er næsten umulig at beskrive.
Rødkilde har en perfekt balance mellem de flotte historiske og majestætiske bygninger, samt et utroligt trykt læringsmiljø og en masse menneskeligt nærvær. Den balance giver unikke muligheder for at det frie menneske kan vokse og udvikle sig.
Jeg er en del af bestyrelsen, fordi jeg synes det er vigtigt at skolen bevarer denne kerne og samtidig udvikler sig til at blive en endnu bedre version af sig selv.
Min tilknytning til Rødkilde går tilbage til 2009 og frem til i dag har det ændret mit liv, min måde at anskue verden og mennesker på. Jeg bruger bevidst og ubevidst ting jeg har lært her på højskolen i min dagligdag.
Jeg har ikke fortrudt mit kendskab til Rødkilde og det skønne personale så meget som ét sekund.
Rødkilde er for mig en gave for livet.